EP-kandidatenmatch Consumentenbond groot succes

Met dank overgenomen van Consumentenbond, gepubliceerd op donderdag 4 juni 2009.

EP-kandidatenmatch van Consumentenbond groot succes

Meer dan 7600 consumenten zijn op zoek geweest naar hun ideale man/vrouw in Europa en hebben de EP-kandidatenmatch van de Consumentenbond ingevuld. 30% van de matches kwam tot stand met de nummer 4 op de lijst van D66, Gerhard Mulder. De Consumentenbond roept Gerhard Mulder daarom uit tot meest consumentvriendelijke kandidaat-Europarlementariër. Maar liefst 13 kandidaten (van SP, PvdA, CDA, GroenLinks en Partij voor de Dieren) eindigden op de tweede plek met 23% van de matches. In totaal deden 70 kandidaten mee aan de EP-kandidatenmatch. De Consumentenbond gaat in de gaten houden of Mulder, mits hij verkozen wordt in het Europees Parlement i, deze titel waar gaat maken.

Consumenten onderschrijven op grote schaal, net als Mulder, het standpunt dat pinnen in één Europese betaalmarkt gratis moet zijn. De Consumentenbond voelt zich door een ruime meerderheid van de consumenten gesteund in zijn pleidooi dat het gelijktrekken van de rechten van consumenten in alle lidstaten van de Europese Unie niet mag leiden tot verslechtering van het niveau van consumentenbescherming in Nederland. Bijna 7000 consumenten vinden dat zij schadevergoeding moeten kunnen eisen van een bedrijf dat prijsafspraken maakt of consumentenregels overtreedt. De grootste verdeeldheid bestaat over de stelling ‘mogen medicijnfabrikanten direct informatie sturen aan patiënten’. Een kleine meerderheid vindt dat geen goed idee.

In Europa

Voor de Consumentenbond zijn er zes onderwerpen die de komende jaren in ieder geval extra aandacht en inzet behoeven van de toekomstige Europarlementariërs. Daarom is het van belang dat het pluche wordt gevuld met parlementariërs die zich hard gaan maken voor deze consumentenzaken:

  • 1. 
    Consumenten en consumentenorganisaties moeten collectief schadevergoeding kunnen eisen als zij gedupeerd zijn door overtredingen van het consumenten- of mededingingsrecht.
  • 2. 
    Heldere etikettering op voedingsproducten in de vorm van een verkeerslichtensysteem, zodat consumenten in één oogopslag kunnen zien of producten veel of weinig verzadigd vet, zout, suiker en calorieën bevatten.
  • 3. 
    Downloaden van muziek en films moet mogelijk blijven voor de consument, mits voor niet-commercieel gebruik.
  • 4. 
    Betere rechten voor luchtvaartpassagiers en een gemakkelijke toegang tot Europese geschilbeslechting, inclusief een centraal (en digitaal) loket waar consumenten terecht kunnen met al hun vragen en klachten over luchtvaartmaatschappijen.
  • 5. 
    Overstappen bij breedbanddiensten/internetserviceproviders moet eenvoudig zijn met minimale internetonderbreking en zonder administratieve problemen.
  • 6. 
    Geen reclame direct aan patiënten door farmaceutische bedrijven, de invloed van reclame is te groot en het ontbreekt aan objectieve informatie om de reclame-uitingen van fabrikanten te kunnen toetsen.
 


Lees ook