Het Europees parlement beantwoordt vragen over de verkiezingscampagne
Stel je vragen aan het Europees Parlement i
Wat zijn de maatregelen die het Europees Parlement i heeft getroffen om Europese burgers aan te moedigen om in juni te gaan stemmen? Wat is het motto van de voorlichtingscampagne en waarom? Hoeveel kost deze campagne en hoe wordt ze gefinancierd? Is het Europees Parlement aanwezig in de zogenaamde 'sociale media'? Waar kan ik de kandidatenlijsten voor de verkiezingen vinden? Jij vraagt, wij leveren de antwoorden!
Heeft het Europees Parlement maatregelen gepland om mensen aan te sporen te gaan stemmen?
Het Europees Parlement doet als instelling zijn best om de Europese kiezers van de aanstaande verkiezingen en van de besluiten van het Parlement en hun invloed op het dagelijks leven te informeren. De verkiezingscampagne van het Europees Parlement is politiek neutraal.
De belangrijkste boodschap van de campagne voor de Europese verkiezingen i - met als motto "Aan jou de keus!" - is dat de burgers een keus hebben tussen verschillende oplossingen voor kwesties die voor hen van belang zijn. Hoe kunnen zij kiezen? Door voor de politicus of de politieke partij te stemmen die het beste hun mening vertegenwoordigt.
Hiervoor worden verschillende middelen gebruikt: een campagne op straat inclusief aanplakborden en 3-dimensionale installaties; de 'opiniebox' (een multimediabox op het formaat van een kleine kamer waarin burgers hun mening aan andere burgers kenbaar kunnen maken); tv- en radiospots; de verkiezingswebsite van het Europees Parlement met links naar de kieswet in de lidstaten en ruimte voor debatten en polls; het Parlement is ook aanwezig in de sociale media (op Facebook, MySpace, Flickr, Twitter, YouTube enz.).
Voor de media is er een speciaal en uitvoerig persdossier inclusief audiovisueel materiaal. De webtv van het Parlement, europarltv, heeft ook een speciale sectie met programma's over de verkiezingen.
Wat zijn de kosten van de verkiezingscampagne en hoe wordt deze gefinancierd?
De verkiezingscampagne van het Europees Parlement, uitgevoerd in 27 landen en in meer dan 23 talen, kost rond de 18 miljoen euro. Dit is ongeveer 5 eurocent per stemgerechtigde in de EU (er zijn circa 375 miljoen potentiële kiezers). Het geld voor deze campagne komt van de begroting van het Europees Parlement voor 2008 en 2009. De begroting van het Parlement maakt deel uit van de algemene begroting van de EU.
De campagnebegroting per land kan niet precies worden berekend omdat dit een nationale kwestie is en per het land varieert. Bijzondere inspanningen zijn geleverd in de landen waar de opkomst tijdens de Europese verkiezingen in 2004 het laagst was en waar opinieonderzoeken aantonen dat weinig mensen van plan zijn te gaan stemmen.
Waar kan ik de kandidatenlijsten van mijn land vinden?
De beschikbaarheid van de kandidatenlijsten is afhankelijk van de kieswet van elk land. Voor België en Nederland zijn de kandidatenlijsten al beschikbaar.