Europese scholen in nieuw jasje gestoken

Met dank overgenomen van Europese Commissie (EC) i, gepubliceerd op dinsdag 12 mei 2009.

De Raad van ministers van Onderwijs heeft vandaag kennis genomen van de hoofdpunten van de hervorming van het systeem van Europese Scholen waartoe de Raad van bestuur van de Europese Scholen eind april in Stockholm heeft besloten. Na de presentatie door het Zweedse voorzitterschap van de Europese Scholen toonde Siim Kallas i zich als verantwoordelijke Commissaris verheugd over het voorspoedige verloop van het ambitieuze hervormingsproces dat in 2005 op aandrang van de Commissie en het Europees Parlement i is begonnen. Hij verzocht de lidstaten het Europese curriculum en baccalaureaat op zo veel mogelijk nationale scholen in te voeren.

Kernpunt van de hervorming is de openstelling van het systeem van Europese Scholen. Dit houdt in dat nationale scholen geaccrediteerd kunnen worden door de Raad van bestuur, zodat zij het Europese lesprogramma kunnen aanbieden en het Europese baccalaureaat kunnen uitreiken. Zij moeten dan wel aan strikte pedagogische criteria voldoen en strenge controles ondergaan. Vicevoorzitter Siim Kallas verklaarde: "Het verheugt mij dat Finland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Ierland en Nederland hierbij het voortouw hebben genomen. Ik hoop dat hun voorbeeld snel navolging krijgt zodat Europese diversiteit en openheid overal ingang vinden."

Er zijn al geaccrediteerde nationale scholen in de buurt van agentschappen en andere EU-organen, zoals het "Centre for European Schooling" in Dunshaughlin (Ierland), niet ver van het Voedsel- en Veterinair Bureau in Grange, de school voor Europees onderwijs in Heraklion (Griekenland) bij het Europees Agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging, de "Scuola per l'Europa di Parma" (Italië) in de buurt van de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid, en een school in Helsinki (Finland) bij het Europees Agentschap voor chemische stoffen. Voor twee andere scholen is de accreditatie bijna rond: een school in Straatsburg (Frankrijk), in de buurt van het Europees Parlement, en de internationale school van Manosque (Frankrijk), die verbonden is aan het onderzoekscentrum ITER in Cadarache. Voor deze scholen houdt de hervorming in dat zij een financiële bijdrage van de Gemeenschap ontvangen naar rato van het aantal leerlingen van wie de ouders bij de Europese agentschappen en organen werken.

Buiten de vestigingsplaatsen van deze EU-agentschappen en organen kunnen nu ook modelscholen worden aangewezen door de lidstaten. Het eerste project gaat in september 2010 van start in een instelling voor secundair onderwijs in Den Haag.

Andere hoofdpunten van de hervorming zijn:

  • verbetering van het bestuur van de Europese Scholen, met een vereenvoudigde besluitvormingsprocedure en een duidelijker verdeling van taken en verantwoordelijkheden;
  • meer autonomie voor elke school, maar ook meer verantwoordelijkheid;
  • eerlijker verdeling van de kosten tussen de lidstaten, met name doordat het onderwijs in een van de voertalen van het systeem (Engels, Frans en Duits) ook door niet-moedertaalsprekers mag worden gegeven.

Achtergrond

Het systeem van Europese Scholen is een intergouvernementeel systeem dat is gebaseerd op een internationaal verdrag van 1953. De Europese Commissie heeft namens alle Europese instellingen zitting in de Raad van bestuur van de Europese Scholen.

Er zijn momenteel 14 Europese Scholen, verspreid over 7 landen. Samen tellen ze ruim 21 000 leerlingen.

Voor meer informatie:

  • over de Europese Scholen:

http://www.eursc.eu/

  • over de rol van de Europese Commissie:

http://ec.europa.eu/commission_barroso/kallas/work/european_schools/index_fr.htm