Nieuw meldpunt voor klachten Europese regels
Den Haag (PDC) - Op 1 september 2008 heeft Europa decentraal een digitaal meldpunt gestart waar gemeenten, provincies en waterschappen signalen kunnen afgeven over fouten in Europese regels. Signalen kunnen ook gaan over problemen in de toepassing van de regels of de implementatie van de regels in Nederlandse wetgeving.
Soms is er geen pasklare oplossing te geven voor een klacht of signaal, omdat de problemen in de uitvoering voortkomen uit de regels zelf. Voorbeeld: de Europese regels staan het geven van subsidie aan culturele instellingen toe. Het subsidiëren van culturele instellingen die internationaal opereren en commerciële nevenactiviteiten ontplooien, wordt echter weer gezien als staatssteun. Het probleem ontstaat omdat het begrip culturele instelling niet goed is afgebakend door de Europese Commissie i.
Het digitale meldpunt is onderdeel van Europa decentraal dat al jaren vragen beantwoordt van medewerkers van decentrale overheden. De meeste vragen gaan over staatssteun, aanbestedingen en de dienstenrichtlijn. Een signaal wordt beoordeeld door de adviseurs van Europa decentraal, eventueel in overleg met de koepelorganisaties van gemeenten, provincies en waterschappen.