Interne markt: Commissie grijpt in om lidstaten EU-wetgeving te laten toepassen
De Europese Commissie i heeft actie ondernomen om ervoor te zorgen dat de Kapitaaltoereikendheidsrichtlijnen in Hongarije en Spanje ten uitvoer worden gelegd en dat de Vijfde richtlijn motorrijtuigenverzekering in België, Tsjechië, Griekenland, Ierland en Malta in nationaal recht wordt omgezet.
Kapitaaltoereikendheidsrichtlijnen - Hongarije en Spanje
De Commissie heeft besloten Hongarije met redenen omklede adviezen te doen toekomen omdat de Kapitaaltoereikendheidsrichtlijnen (Richtlijn 2006/48/EG betreffende de toegang tot en de uitoefening van werkzaamheden van kredietinstellingen en Richtlijn 2006/49/EG inzake de kapitaaltoereikendheid van beleggingsondernemingen en kredietinstellingen) onvolledig in nationaal recht zijn omgezet. Hongarije heeft weliswaar de voornaamste maatregelen tot omzetting van beide richtlijnen genomen, maar een aantal omzettingsmaatregelen ontbreekt nog.
De Commissie heeft ook besloten Spanje voor het Europees Hof van Justitie i te dagen omdat het de Kapitaaltoereikendheidsrichtlijnen nog niet ten uitvoer heeft gelegd. De Commissie is alleen in kennis gesteld van een gedeeltelijke omzetting van Richtlijn 2006/49/EG.
De Kapitaaltoereikendheidsrichtlijnen hadden op 31 december 2006 in nationaal recht moeten zijn omgezet. Zij bevatten nieuwe voorschriften inzake de kapitaalvereisten - het eigen vermogen dat banken en beleggingsondernemingen moeten aanhouden om hun risico's te dekken en deposanten te beschermen. Deze richtlijnen staan er borg voor dat de nieuwe internationale solvabiliteitsregeling die door het Bazelse Comité voor bankentoezicht is overeengekomen ("Bazel II"), overal in de EU i op consequente wijze wordt toegepast.
Motorrijtuigenverzekering - België, Tsjechië, Griekenland, Ierland en Malta
De Commissie heeft besloten vijf lidstaten - België, Tsjechië, Griekenland, Ierland en Malta - met redenen omklede adviezen toe te zenden omdat zij hebben nagelaten Richtlijn 2005/14/EG (Vijfde richtlijn motorrijtuigenverzekering) tegen de overeengekomen datum van 11 juni 2007 in nationaal recht om te zetten.
De richtlijn actualiseert en verbetert het EU-rechtskader voor motorrijtuigenverzekering door het makkelijker te maken van verzekeraar te veranderen en door slachtoffers een betere bescherming te bieden.
Als de richtlijn niet naar behoren ten uitvoer wordt gelegd, zullen noch de verkeersslachtoffers, noch de polishouders in de betrokken lidstaten van hun nieuwe rechten kunnen profiteren.
Het laatste nieuws over inbreukprocedures ten aanzien van alle lidstaten is te vinden op: