PvdA'er: Heinekenreclame strijdig met EU-regels

dinsdag 11 december 2007

STRAATSBURG (ANP) - Reclames als 'Biertje?' en 'Martini baby' zijn volgens Europarlementslid i Dorette Corbey i (PvdA) strijdig met EU i -regels voor alcoholreclame. Ze heeft de Europese Commissie i dinsdag gevraagd om een oordeel.

De EU-regels bepalen dat alcoholreclame niet gericht mogen zijn op jongeren en sociaal succes suggereren. ,,Maar bij de Heineken-reclame 'Biertje?' krijgt een jongeman een hele groep vrienden als hij bier aanbiedt. Heel raar dat de Reclame Code Commissie dat toch goedkeurt'', zegt Corbey.

Nederland heeft als enige EU-land de Europese regels opgenomen in een afspraak in plaats van een wet. De PvdA'er vraagt zich af of dat wel werkt. ,,De consumptie van alcohol onder jongeren neemt toe'', ziet Corbey, met alle schade van dien voor de ontwikkeling van de hersenen. Ze vraagt de Europese Commissie om een verplichte waarschuwing voor jongeren op alcoholhoudende dranken.