Interview met europarlementslid Hans Blokland
De persdienst van het Europees Parlement gaat tot aan de verkiezingen in 2009 in gesprek met de Nederlandse en Vlaamse europarlementariërs. Dit keer is de beurt aan Hans BLOKLAND.
Sinds wanneer bent u lid van het EP? Wat deed u hiervoor?
Ik ben sinds 1994 lid van het Europees Parlement en sinds 1997 voorzitter van de ChristenUnie-SGP delegatie. Daarvoor was ik onder meer raadslid en wethouder in Capelle aan de IJssel, lid van Provinciale Staten van Zuid-Holland en landelijk voorzitter van het GPV.
Waar houdt u zich in het Parlement mee bezig?
Ik richt me voornamelijk op milieubeheer en volksgezondheid en ben vice-voorzitter van de milieucommissie. Onderwerpen die steeds belangrijker worden zijn duurzame ontwikkeling en klimaatverandering. Daarnaast ben ik lid van de commissie burgerlijke vrijheden waar ik me specifiek bezighoud met drugsverslaving en de immigratieproblematiek. Wat het laatste betreft het is belangrijk dit probleem bij de bron aan te pakken. We moeten mensen helpen in hun eigen land en daar mogelijkheden scheppen, zodat ze niet meer naar Europa hoeven te komen.
Wat vindt u het boeiendste van uw werk als europarlementariër?
De zelfwerkzaamheid van de rapporteur die onder eigen verantwoordelijkheid een stempel kan zetten op het Europese beleid op het onderdeel waar hij over rapporteert.
Wat vindt u minder boeiend of zelfs vervelend?
Het reizen kost veel tijd die je niet meer aan andere dingen kunt besteden.
Met welke dossiers bent u nu bezig? Wanneer worden zij door de parlementaire commissie en het voltallige Parlement behandeld?
Op dit moment lopen onder andere de dossiers luchtkwaliteit (eerste behandelingsronde gereed), de strategie en de kaderrichtlijn afval (eind november in de milieucommissie en februari 2007 in EP).
Waarom zijn deze dossiers belangrijk?
Luchtkwaliteit is voor iedereen essentieel. Zonder schone lucht kunnen we niet leven. Dit onderwerp is in het bijzonder voor Nederland een heikel punt geworden door de koppeling van RO-wetgeving en milieuwetgeving. Waar gebouwd wordt in Nederland heeft dit een negatieve invloed op de luchtkwaliteit. Daar moet dus wat aan gedaan worden. Een ander groeiend probleem is het afvalprobleem. Er komt steeds meer afval en daarvoor moet betaald worden. Men probeert soms om zo goedkoop mogelijk van het afval af te komen. Het afval wordt daartoe het liefst zo ver mogelijk uit de buurt gebracht. Het resultaat is veel illegale afvaltransporten met alle gevolgen van dien. Denk maar aan de Probo Koala. Hier moet paal en perk aan worden gesteld. Mensen moeten hun eigen verantwoordelijkheid nemen voor de hoeveelheid afval die ze produceren.
Actualiteit: mag volgens u de spreekwoordelijke "Poolse loodgieter" zijn diensten aanbieden in heel de EU? Tegen welke voorwaarden?
Ja, ik vind dat dit moet kunnen, maar onder de arbeidsvoorwaarden die gelden in het land waar hij zijn diensten aanbiedt.
REF.: 20061128IPR00600 |
|