Debat in EP over de komende Europese Raad (21-22 juni)

Met dank overgenomen van Europees Parlement (EP) i, gepubliceerd op donderdag 7 juni 2007.

Het Europees Parlement geeft zijn inbreng aan de Europese Raad van 21-22 juni a.s.

Fractiewoordvoerders

Volgens Joseph DAUL (EVP-ED, FR) moet de EU kunnen optreden op beleidsterreinen zoals energie, immigratie, veiligheid en buitenlandse zaken. De eisen die de Europese burgers stellen aan de Unie moeten bekroond worden door een akkoord op 22 juni. Want zowel de landen die het Verdrag wel hebben geratificeerd als zij die het (nog) niet hebben gedaan, zijn het erover eens dat er voor de Europese verkiezingen van 2009 een nieuwe basis moet liggen voor de Unie. Bij de IGC dient de parlementaire component voldoende aanwezig te zijn in de vorm van de participatie van zowel het EP als de nationale parlementen.

Martin SCHULZ (PES, DE) waarschuwt voor een verzwakte Unie na 21-22 juni a.s. Wie de mensheid wil redden, heeft de bijdrage van de Europeanen nodig. Wie denkt dat veto's de Unie sterker maken, heeft het mis. De rotzooi in de lucht maalt niet om veto's. Schulz pleit voor een bundeling van de krachten met de VS. Als natuurkundige weet bondskanselier Merkel dat mathematica de basis is voor ieder succes.

Juist wanneer de wereld Europa het hardst nodig heeft, kijkt de Unie naar binnen, aldus Graham WATSON (ALDE/ADLE, UK). Samenwerkend zou de EU internationaal het verschil kunnen maken, zoals in het geval van de Bulgaarse verpleegsters die dankzij de inspanningen van de Unie binnenkort vrij zouden kunnen komen. Watson doet hierbij meteen het verzoek aan de Unie om de vrijlating van Alan Johnston, die nog steeds vastgehouden wordt in Gaza, te bewerkstelligen. We kunnen goed bestuur niet opofferen voor een vlag en titels. Meerderheidsstemming moet de norm, niet de uitzondering worden in de Europese beleidsvoering. Ook moet er een betere parlementaire vertegenwoordiging zijn bij de IGC. Wil het nieuwe Verdrag geloofwaardig zijn, dan moet de volksvertegenwoordiging aanwezig zijn bij de onderhandelingen daarover. Het EP zal zich uitspreken tegen een miniverdrag en de verwatering van het Handvest van de Grondrechten. Men mag niet kiezen voor de kleinste gemene deler, omdat dit zal leiden tot een Europa van twee snelheden.

Brian CROWLEY (UEN, IE) noemt het verbijsterend en schokkend dat er nu weer pogingen worden gedaan om kernelementen uit de verklaring van Berlijn waar allang consensus over is bereikt, weer in te trekken. We moeten de grondwet goedkeuren. De voorzitter van de Ecofinraad heeft ten onrechte Ierland aangevallen, dat heeft Crowley geschokt.

Monica FRASSONI (GROENEN/EVA, IT) kan zich niet verenigen met het exclusief intergouvernementele karakter van de onderhandelingen over een nieuw Verdrag. Frassoni's fractie is niet tevreden met het idee van een paar parlementaire waarnemers bij de IGC. De voorstanders van het Grondwettelijk Verdrag moeten een offensievere houding aannemen en niet alleen wachten op wat de tegenstanders te zeggen hebben. Ook dient de huidige discussie over klimaatverandering vertaald te worden in meer geld en bevoegdheden voor de Unie in het nieuwe Verdrag.

Het devies van het Duitse voorzitterschap is "Europa slaagt samen." Maar samen met wie dan, vraagt Helmuth MARKOV (EVL/NGL, DE) zich af. Er is sprake van een kakofonie. De Raad komt met regelingen die in strijd zijn met de mensenrechten en de burgerrechten, zoals ten aanzien van de opslag van persoonsgegevens. Dan de G8: het zou leuk zijn als de regeringsleiders elkaar zouden ontmoeten voor een barbecue, maar er worden nu besluiten genomen die de hele wereld raken.

Volgens Jens-Peter BONDE (IND/DEM, DK) willen het Duitse voorzitterschap en rapporteurs Barón Crespo en Brok dat de EU de uitspraak van de kiezers in Nederland en Frankrijk naast zich neerlegt en alsnog de verworpen grondwet invoert. Het miniverdrag van Nicolas SARKOZY is ook niet bevredigend, omdat het leidt tot mini-invloed van de kiezers en de afschaffing van referenda. Het Duitse voorzitterschap wil de acceptatie van een grondwet die in eigen land nog niet eens is geaccepteerd. Slechts zestien landen hebben binnen de twee jaar de grondwet geratificeerd. Bonde concludeert dat de grondwet dood is en dat er een nieuwe conventie nodig is waarin een nieuw verdrag wordt opgesteld. Daarna moet er een referendum komen in de hele EU, waarin alle Europese burgers zich kunnen uitspreken.

Ashley MOTE (ITS, UK)

Waar heb je een nieuwe grondwet voor nodig, als je eigenlijk geen veranderingen wil? De grondwet zet de verhouding tussen de EU en de lidstaten op z'n kop. Hoe kan een soevereine staat, zonder in een oorlog overwonnen te zijn, een grondwet opgelegd krijgen? De Europeanen zijn de buren en vrienden, niet de meesters van de Britten. Een verkorte grondwet is ook niet het antwoord.

Overige sprekers

Jan Marinus  WIERSMA i (PES, NL) wil graag de aandacht vestigen op de lovenswaardige initiatieven van het Duitse voorzitterschap in Centraal-Azië. Dit gebied was tot nu toe min of meer een witte vlek op de kaart, maar het is belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan de "nieuwe buren" van de EU. Wiersma bezocht met een fractiedelegatie de regio en heeft gemerkt dat de belangstelling voor ontwikkelingen binnen de EU groot is in dat gebied. De Centraalaziatische landen hebben belang bij de EU als partner en tegenwicht voor Rusland en China, om stabiliteit en democratie in de regio te waarborgen. De EU moet oppassen: onderhandelingen in die regio hebben belangrijke consequenties voor energieveiligheid en stabiliteit. Een concurrentiestrijd tussen Rusland en de EU moet echter voorkomen worden, omdat we ook Rusland nodig hebben voor de ontwikkeling van energievoorziening vanuit de regio.

Sophie  IN 'T VELD i (ALDE/ADLE, NL) hoopt dat de dwarsliggers niet het tempo gaan bepalen. Er is gezegd dat de grondwet te ambitieus zou zijn, maar hoe kan men te ambitieus zijn in het licht van de uitdagingen die ons wachten? Laten we nu eens ophouden met te spreken over een Europese superstaat, dat is baarlijke nonsens. In 't Veld hoopt dat er geen nieuwe verlammende, nationale veto's ingevoerd zullen worden. De burgers hebben genoeg van besluiten achter hun rug in achterkamertjes. Is het dan niet vreemd dat er een IGC achter gesloten deuren met biechtstoelprocedures plaats zal vinden?