Structuurfondsen 2007-2013
Regionaal beleid - 04-07-2006 - 01:07 |
De Europese parlementsleden scharen zich achter een pakket verslagen dat de structuurfondsen voor de periode 2007-2013 vastlegt. Vanaf 1 januari 2007 kan worden begonnen met het uitgeven van de beschikbare € 308 mrd (dat is 35,7% van het EU-budget voor de zevenjaarsperiode).
Het verslag van Konstantinos HATZIDAKIS (EVP-ED, EL) legt de algemene bepalingen vast voor het Cohesiefonds, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en het Europees Sociaal Fonds.
Het Europees Parlement stemt in met het voorstel voor een verordening van de Raad, waarin onder meer de volgende bezorgdheden van het Parlement zijn opgenomen:
-
-meer aandacht voor het milieu, in het bijzonder duurzame ontwikkeling, in het beheer van de fondsen;
-
-een expliciete vermelding dat de fondsen de verbetering en promotie van de toegang van gehandicapten zouden moeten steunen;
-
-organisaties die de civiele samenleving vertegenwoordigen, ecologische partners, ngo's en organisaties die gendergelijkheid promoten, kunnen deelnemen aan de partnerschapsonderhandelingen over de structurele fondsen.
Cohesiefonds
De Europese parlementsleden scharen zich achter het verslag van rapporteur Alfonso ANDRIA (ALDE/ADLE, IT), dat het Raadsvoorstel over het Cohesiefonds steunt. De Raad trekt de financiële middelen van het fonds op van € 18 mrd voor de periode 2000-2006 tot € 61,59 mrd euro voor de periode 2007-2013.
Sinds de uitbreiding van de Unie op 1 mei 2004 is het Cohesiefonds van toepassing op de tien nieuwe lidstaten en op Spanje, Portugal en Griekenland. Vanaf 2007 zal Spanje geen subsidies meer krijgen uit het fonds. Enkel lidstaten met een bruto nationaal inkomen (BNI) per inwoner van minder dan 90% van het Europese gemiddelde komen in aanmerking voor steun uit het Cohesiefonds.
Het fonds subsidieert voornamelijk trans-Europese vervoersnetwerken en milieu-infrastructuur. De nieuwe verordening maakt financiering van projecten op het gebied van vervoer, buiten de trans-Europese netwerken om, mogelijk - zoals spoorwegvervoer, binnen- en zeevaartwegen, duurzaam stadsvervoer - alsook op gebieden die een duurzame groei met een milieudimensie stimuleren - zoals hernieuwbare energiebronnen.
Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling
Het Parlement steunt in tweede lezing het verslag van rapporteur Giovanni Claudio FAVA (PES, IT) en keurt het gemeenschappelijke standpunt van de Raad goed. De Raad heeft in zijn standpunt over het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling rekening gehouden met de belangrijkste bezorgdheden van het EP:
-
-de uitgaven voor de terugvorderbare BTW komen niet in aanmerking voor steun uit het fonds;
-
-de uitgaven voor huisvesting komen alleen voor steun in aanmerking voor de lidstaten die op of na 1 mei 2004 tot de Europese Unie zijn toegetreden. De uitgaven moeten beperkt zijn tot gebouwen die eigendom zijn van openbare instanties of marktdeelnemers zonder winstoogmerk en die dienen om gezinnen met een laag inkomen of mensen met bijzondere behoeften te huisvesten.
Europese territoriale samenwerking
Het Europees Parlement schaart zich achter het verslag van rapporteur Jan Marian OLBRYCHT (EVP-ED, PL) en keurt in tweede lezing het gemeenschappelijke standpunt van de Raad goed over een Europese groepering voor territoriale samenwerking.
Het Commissievoorstel heeft tot doel in de periode 2007-2013 de grensoverschrijdende, transnationale en interregionale samenwerking in Europa te versterken en te bevorderen, met het oog op de verwezenlijking van sociale, economische en territoriale cohesie.
Europees Sociaal Fonds
De europarlementsleden steunen het verslag van rapporteur José Albino SILVA PENEDA (EVP-ED, PT) over het Europees Sociaal Fonds. Hiermee keuren de leden het gemeenschappelijke standpunt van de Raad goed, dat verschillende amendementen van het Europees Parlement uit eerste lezing heeft overgenomen.
Het Europees Sociaal Fonds is het belangrijkste financiële instrument ter ondersteuning van het sociaal beleid van de EU. Het fonds steunt beleidsmaatregelen gericht op het bereiken van volledige werkgelegenheid, het verbeteren van de arbeidskwaliteit en -productiviteit en het promoten van sociale samenhang.
Procedure: Instemming (A6-0224/2006, A6-0226/2006) ; Medebeslissing, tweede lezing (A6-0220/2006, A6-0225/2006, A6-0227/2006) / Debat: 4 juli 2006 / Stemming: 4 juli 2006 / Verslagen aangenomen (A6-0224/2006: 533-41-53, A6-0226/2006: 567-29-36); Gemeenschappelijke standpunten aangenomen
REF.: 20060628IPR09333 |
|