Luchtvaartovereenkomsten met derde landen

woensdag 18 januari 2006

Vervoer - 18-01-2006 - 10:01

Het Parlement wil dat er snel op Europees niveau luchtvaartovereenkomsten worden gesloten met de VS, Rusland en China. Bij het afsluiten van luchtvaartovereenkomsten met derde landen moeten beide partijen dezelfde normen op het gebied van veiligheid, milieu, mededinging en sociale rechten hanteren.

Het Europees Parlement neemt het verslag aan van Saïd EL KHADRAOUI (PES, BE). In dat verslag zegt het EP dat sluiting van luchtvaartakkoorden met derde landen niet mogelijk is zonder convergentie van regelgeving, met name betreffende veiligheid, beveiliging, mededinging, staatsteun, milieu en sociale rechten van werknemers.

Met betrekking tot de opening van markten stelt het EP dat nieuwe overeenkomsten evenwichtig moeten zijn wat betreft de toegang tot de markt. Dit geldt ook voor kwesties als cabotage, vestigingsrechten, eigendomsrechten, controle, mededingingsregels en overheidssubsidies. De opening van markten dient te geschieden op basis van strikte wederkerigheid. Het Parlement is van mening dat de Commissie snel open skies overeenkomsten moet onderhandelen met landen die, enerzijds, wezenlijk van belang zijn voor de Europese markt (zoals de VS, Rusland en China) en, anderzijds, landen die dicht bij Europa liggen. 

Met betrekking tot de veiligheid en het milieu wil het EP dat in de overeenkomsten met derde landen naar de veiligheidsvoorschriften van de EU en de ICAO (International Civil Aviation Organization) wordt verwezen. De lidstaten moeten hun inspanningen opvoeren om derde landen waarvan het veiligheidsniveau onvoldoende is, bij te staan om het gewenste niveau te bereiken.

Het Parlement erkent dat de luchtvaartsector een aantal negatieve gevolgen heeft voor het milieu. De sector is met name een bron van geluidsoverlast en levert een aanzienlijke bijdrage aan de klimaatverandering. Toch erkent het EP ook dat vliegvelden en vliegtuigmaatschappijen zich al aanzienlijke inspanningen hebben getroost en dat zullen blijven doen, om geluidsoverlast en vervuiling door emissies te verminderen en te voorkomen. De europarlementariërs verheugen zich over de integratie van de luchtvaart in het Europese systeem voor emissiehandel, waarbij luchtvaartmaatschappijen van binnen en buiten de EU gelijk worden behandeld.

Procedure: Initiatief / Debat: 17 januari 2006 / Stemming: 17 januari 2006 / Verslag aangenomen

 

REF.: 20060117IPR04387