Interne markt: Commissie maant 13 lidstaten aan EU-wetgeving uit te voeren

woensdag 3 augustus 2005

De Europese Commissie heeft besloten inbreukprocedures in te leiden tegen 13 lidstaten omdat zij een of meer van acht richtlijnen over de interne markt niet in hun nationale wetgeving hebben omgezet. De Commissie zal België, Estland, Griekenland, Italië, Letland, Luxemburg, Nederland, Portugal, Slowakije, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk en Zweden verzoeken spoedig de nodige wetgeving goed te keuren voor in totaal 25 zaken die vallen onder richtlijnen die betrekking hebben op:

  • aanvullend toezicht op financiële conglomeraten,
  • de sanering en de liquidatie van kredietinstellingen,
  • de werkzaamheden van elektronisch-geldinstellingen,
  • boekhoudkundige voorschriften,
  • de liquidatie van verzekeringsondernemingen,
  • levensverzekeringen,
  • postdiensten en
  • diensten met voorwaardelijke toegang.

Deze verzoeken worden gedaan in de vorm van met redenen omklede adviezen, de tweede fase van de inbreukprocedure zoals bepaald in artikel 226 van het EG-Verdrag. Indien binnen twee maanden geen bevredigend antwoord is ontvangen, kan de Commissie de kwestie bij het Hof van justitie aanhangig maken.

;

Aanvullend toezicht op financiële conglomeraten: België, Griekenland, Letland, Luxemburg, Nederland, Portugal, Tsjechië en Zweden

;

De Europese Commissie heeft met redenen omklede adviezen toegezonden aan acht lidstaten -België, Griekenland, Letland, Luxemburg, Nederland, Portugal, Tsjechië en Zweden- omdat zij Richtlijn 2002/87/EG betreffende het aanvullende toezicht op kredietinstellingen, verzekeringsondernemingen en beleggingsondernemingen in een financieel conglomeraat, niet voor augustus 2004 hadden omgezet. Financiële conglomeraten zijn sectoroverschrijdende financiële groepen die zowel in de bank- en investeringssector als in de verzekeringssector bedrijvig zijn. Deze richtlijn stelt specifieke maatregelen vast voor het bedrijfseconomisch toezicht op deze financiële groepen, waardoor de gezondheid en de solvabiliteit van deze groepen worden gewaarborgd. Zodra alle lidstaten deze richtlijn hebben uitgevoerd, zullen zowel consumenten, spaarders als investeerders in de Europese Unie ervan profiteren, omdat zij tot een meer doeltreffende financiële markt en tot grotere concurrentie zal leiden. Deze richtlijn was een prioriteitsmaatregel in het kader van het Actieplan voor financiële diensten.

;

Sanering en liquidatie van kredietinstellingen: Griekenland, Portugal, Tsjechië en Zweden

;

De Commissie heeft besloten met redenen omklede adviezen te sturen naar Griekenland, Portugal, Tsjechië en Zweden omdat zij Richtlijn 2001/24/EG betreffende de sanering en de liquidatie van kredietinstellingen niet in hun nationaal recht hebben omgezet.

;

De richtlijn bepaalt dat bij een faillissement van een kredietinstelling die filialen in verschillende lidstaten heeft, voor de liquidatieprocedure een enkele faillissementsprocedure wordt gevoerd in de lidstaat waar de kredietinstelling haar hoofdkantoor heeft (het land van herkomst) en dat daarbij ook een enkele faillissementswetgeving wordt toegepast, namelijk eveneens die van het land van herkomst. Zolang de richtlijn nog niet volledig door alle lidstaten is uitgevoerd, bestaat het risico van tegenstrijdige rechtspraken en is de gelijke behandeling van schuldeisers in de diverse lidstaten niet verzekerd.

;

Activiteit van elektronisch-geldinstellingen: Estland

;

De Commissie heeft een met redenen omkleed advies naar Estland gestuurd omdat het Richtlijn 2000/46/EG betreffende de toegang tot, de uitoefening van en het bedrijfseconomisch toezicht op de werkzaamheden van instellingen voor elektronisch geld, niet heeft omgezet. De richtlijn coördineert de voorwaarden voor de uitoefening van de activiteiten van elektronisch-geldinstellingen en voorziet in een regeling voor bedrijfseconomisch toezicht, waardoor hun financiële integriteit en goede werking worden gewaarborgd. Zij creëert dus gelijke voorwaarden voor alle ondernemingen in deze sector, wat de bezitters van overal in de EU uitgegeven elektronisch geld ten goede komt.

;

Boekhoudkundige voorschriften: België, Griekenland, Italië, Luxemburg, Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk

;

De Commissie heeft besloten een met redenen omkleed advies te sturen naar België, Griekenland, Italië, Luxemburg, Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk met het verzoek Richtlijn 2003/51/EG in nationaal recht om te zetten. Deze lidstaten hebben niet geantwoord of hebben geen bevredigend antwoord gegeven op de ingebrekestelling die zij in maart 2005 hebben ontvangen.

;

Richtlijn 2003/51/EG van het Europees Parlement en de Raad van 18 juni 2003 wijzigt de Richtlijnen 78/660/EEG, 83/349/EEG, 86/635/EEG en 91/674/EEG betreffende de jaarrekening en de geconsolideerde jaarrekening van bepaalde vennootschapsvormen, banken en andere financiële instellingen, en verzekeringsondernemingen. Deze richtlijnen bepalen welke soorten ondernemingen rekeningen moeten opstellen, welke vormgeving de winst- en verliesrekening en de balans moeten hebben en welke beginselen bij de taxatie moeten worden gehanteerd. De richtlijnen leggen ook eisen op voor de bekendmaking van de rekeningen.

;

Volgens de in juni 2002 aangenomen Verordening betreffende de toepassing van internationale standaarden voor jaarrekeningen (IAS-verordening) moeten alle EU-ondernemingen die tot een gereglementeerde markt - zoals een beurs - zijn toegelaten, vanaf 2005 de IAS gebruiken en mogen de lidstaten deze eis tot alle ondernemingen uitbreiden. Waar de IAS niet worden toegepast, zullen de vierde en de zevende richtlijn vennootschapsrecht (78/660/EEG en 83/349/EEG), ook de boekhoudrichtlijnen genoemd, verder de basis vormen voor de in de EU geldende boekhoudkundige verplichtingen en bijgevolg voor zo'n vijf miljoen ondernemingen in Europa van toepassing blijven. Deze richtlijnen moeten worden geactualiseerd.

;

Richtlijn 2003/51/EG heeft de in de EU geldende boekhoudkundige verplichtingen in overeenstemming gebracht met de moderne boekhoudingstheorie en -praktijk. Zij stelt de lidstaten die de IAS niet voor alle ondernemingen toepassen in staat om tot een soortgelijke financiële verslaglegging van hoge kwaliteit te komen. Daarbij zijn alle inconsistenties met de internationale standaarden voor jaarrekeningen weggewerkt.

;

Richtlijn betreffende de sanering en de liquidatie van verzekeringsondernemingen: Tsjechië

;

De Europese Commissie heeft besloten een met redenen omkleed advies te sturen naar Tsjechië omdat het geen maatregelen heeft meegedeeld betreffende de omzetting in nationaal recht van Richtlijn 2001/17/EG betreffende de sanering en de liquidatie van verzekeringsondernemingen ("richtlijn liquidatie verzekeringsondernemingen"). Volgens deze richtlijn moet bij een faillissement van een onderneming die filialen in andere lidstaten heeft, voor de liquidatieprocedure een enkele faillissementsprocedure worden gevoerd in de lidstaat waar het hoofdkantoor gevestigd is. De richtlijn is bedoeld om polishouders in een dergelijke situatie te beschermen. Tsjechië had deze richtlijn voor de toetredingsdatum, namelijk 1 mei 2004, moeten omzetten.

;

Herschikking levensverzekeringenrichtlijn: Verenigd Koninkrijk

;

Er is een met redenen omkleed advies toegezonden aan het Verenigd Koninkrijk omdat het niet heeft meegedeeld welke maatregelen het heeft genomen voor de omzetting in nationaal recht van de bepalingen in artikel69, lid1, van de herschikte levensverzekeringenrichtlijn 2002/83/EG wat het grondgebied van Gibraltar betreft. Artikel 69, lid1, moest per 15juni2004 zijn omgezet. Wetgevingsmaatregelen voor de omzetting van die bepalingen in het Verenigd Koninkrijk en Noord-Ierland werden in februari 2005 aan de Commissie meegedeeld. Het Verenigd Koninkrijk heeft niet betwist dat de bepalingen ook in Gibraltar moeten worden uitgevoerd en heeft gemeld dat de wetgevingsprocedure momenteel loopt. Voor Gibraltar is echter nog geen uitvoeringswetgeving aan de Commissie meegedeeld.

;

Postdiensten: Estland

;

De Commissie heeft een met redenen omkleed advies aangenomen dat is gericht tot de nationale overheid van Estland omdat het Richtlijn 2002/39/EG met betrekking tot de verdere openstelling van de postmarkt in de Gemeenschap voor mededinging, niet tijdig heeft omgezet. Hoewel de Commissie erkent dat de Estse autoriteiten aan de goedkeuring van nationale maatregelen voor de omzetting van de richtlijn werken, betreurt zij de vertraging bij de invoering van nationale wetgeving, vooral omdat de postsector een van de kernelementen van de strategie van Lissabon is.

;

Richtlijn 98/84/EG betreffende de rechtsbescherming van diensten gebaseerd op of bestaande uit voorwaardelijke toegang: Letland en Slowakije

;

De Commissie heeft besloten met redenen omklede adviezen te sturen naar Letland en Slowakije omdat zij niet hebben meegedeeld welke maatregelen zij hebben genomen voor de omzetting in nationaal recht van Richtlijn 98/84/EG over voorwaardelijke toegang. Deze twee lidstaten hadden deze maatregelen voor 1 mei 2004, de datum van hun toetreding tot de EU, ter kennis van de Commissie moeten brengen.

;

Zij beschikken nu over twee maanden om dit alsnog te doen. Indien geen bevredigend antwoord wordt gegeven, kan de Commissie de zaak aan het Hof voorleggen.

;

Voor de recentste informatie over inbreukprocedures voor elke lidstaat, kunt u terecht op de volgende website:

;

http://europa.eu.int/comm/secretariat_general/sgb/droit_com/index_en.htm