EP akkoord met rapport-Vermeer inzake bescherming van voetgangers en andere kwetsbare weggebruikers

donderdag 3 juli 2003, Herman VERMEER

Herman VERMEER (ELD, NL)

Verslag over het voorstel voor een richtlijn betreffende de bescherming van voetgangers en andere kwetsbare weggebruikers bij een botsing met een motorvoertuig en houdende wijziging van Richtlijn 70/156/EEG

 

Doc.: A5-0223/2003

Procedure : Medebeslissing, eerste lezing

Debat : 2 juli 2003

Stemming: 3 juli 2003

Gemeenschappelijk standpunt aangenomen (426/1/40)

Het Parlement verwelkomt de voorstellen van de Europese Commissie om voetgangers te beschermen bij een botsing met een motorvoertuig. De Commissie wil de ernst van de verwondingen bij botsingen met motorvoertuigen die met een snelheid tot 40 km per uur bewegen, terugbrengen. Het EP wijst erop dat de nieuwe richtlijn een onderdeel moet zijn van een breder pakket maatregelen die door de industrie en de lidstaten genomen moeten worden, om de veiligheid van voetgangers en andere zwakke weggebruikers te verbeteren.

Ongevallen met motorvoertuigen die met een snelheid tot 40 km per uur voortbewegen, komen veel voor in stedelijke gebieden. Daarbij zijn vaak voetgangers betrokken. Ongeveer 8000 voetgangers en fietsers vinden jaarlijks in de EU de dood in wegongevallen. Nog eens 300.000 raken er gewond. Het voorstel van de Commissie heeft als doel de vermindering van het aantal slachtoffers, door wijzigingen in de constructie van de voorkant van motorvoertuigen, met name van de motorkap en de bumper. Er wordt geschat dat de implementatie van de voorstellen van de Commissie het aantal dodelijke slachtoffers per jaar met 2000 gevallen kan verminderen.

Volgens het Commissievoorstel zullen er tests worden uitgevoerd op nieuwe typen motorvoertuigen en wel in twee fasen, vanaf 2005 en 2010. Het Parlement bepaalt dat de Commissie een onafhankelijk haalbaarheidsonderzoek uitvoert naar de volgende tests: bovenbeen- en onderbeen botslichaam tegen bumper, botslichaam in de vorm van het hoofd van een kind/kleine volwassene tegen bovenkant motorkap, botslichaam in de vorm van het hoofd van een volwassene tegen bovenkant motorkap, bovenbeen-botslichaam tegen voorkant motorkap.