Vrij verkeer van goederen: Commissie treedt op tegen Italië, Finland, Denemarken, Nederland en België
De Europese Commissie heeft Italië een schriftelijke aanmaning gestuurd dat het een arrest van het Hof van Justitie van oktober 2003 moet naleven, waarbij het wordt verplicht de obstakels voor de invoer van maritieme uitrustingen uit andere lidstaten weg te nemen. De Commissie heeft ook besloten Finland voor het Hof te dagen in verband met de eis dat Finse ingezetenen een tijdelijke transfervergunning moeten verkrijgen voor de invoer van een eerder in een andere lidstaat ingeschreven en gebruikt voertuig. De Commissie heeft Denemarken ook formeel verzocht zijn nationale voorschriften te wijzigen waarbij het gebruik van lichtreducerende folies voor voertuigramen wordt verboden. Nederland is verzocht de belemmeringen op te heffen voor de invoer uit andere lidstaten van in zijn kustwateren op te kweken oesters en mosselen. Tenslotte heeft de Commissie België verzocht de beperkingen van het Brusselse Gewest te wijzigen met betrekking tot de bedrijven die gemachtigd zijn om vuilniszakken te produceren en is Italië door de Commissie verzocht niet langer de invoer van cacaoproducten tegen te houden die een bepaald gehalte aan ochratoxine A (OTA), een natuurlijk bestanddeel van dergelijke producten, bevatten. De formele verzoeken van de Commissie zijn gedaan in de vorm van een met redenen omkleed advies, de tweede fase van de inbreukprocedure krachtens artikel 226 van het EG-Verdrag. Als binnen twee maanden geen bevredigend antwoord wordt ontvangen, kan de Commissie besluiten om de betrokken lidstaten voor het Europees Hof van Justitie te dagen.
Het vrij verkeer van goederen is een van de basisbeginselen van de interne markt. De bepalingen van het EG-Verdrag (artikelen 28-30) schrijven in samenhang met de rechtspraak van het Hof van Justitie voor dat de lidstaten zich moeten onthouden van het opleggen van beperkingen op de invoer of uitvoer naar of uit andere lidstaten, tenzij daarvoor objectieve redenen van algemeen belang (bijvoorbeeld om de volksgezondheid of de veiligheid te beschermen) bestaan. Maar ook dan moeten de beperkingen in verhouding staan tot de doelstelling.
Als nationale voorschriften het vrij verkeer van goederen in de Europese Unie belemmeren, wordt bedrijven het recht ontnomen om een product te verkopen, neemt de concurrentie op de nationale markten af, hebben de consumenten minder keuzemogelijkheden en dreigen ze meer te moeten betalen.
Italië - maritieme uitrustingen
De Commissie heeft besloten een schriftelijke aanmaning aan Italië te sturen waarin erop wordt gewezen dat Italië een arrest van het Hof van Justitie van oktober 2003 moet naleven, waarbij het wordt verplicht de obstakels weg te nemen voor het op de markt brengen van uit andere lidstaten ingevoerde maritieme uitrustingen. Krachtens de Italiaanse wetgeving kunnen maritieme uitrustingen niet in Italië worden verkocht zonder een vergunning die slechts op grond van een technisch rapport van de bevoegde Italiaanse autoriteit kan worden verleend. De producent of de invoerder kan daarom niet verwijzen naar certificaten of tests van andere landen van de EU of de Europese Economische Ruimte. Het Hof heeft het standpunt van de Commissie ondersteund dat de lidstaten moeten zorgen voor het vrije verkeer van producten die wettelijk in een land van de EU of de Europese Economische Ruimte zijn geproduceerd of op de markt gebracht. Als Italië het arrest van het Hof niet naleeft, kan de Commissie besluiten om terug naar het Hof te stappen en te vragen een financiële boete op te leggen.
Finland - transfervergunningen voor voertuigen
Ingevolge een in december 2003 verstuurd, met redenen omkleed advies (zie IP/03/1762) heeft de Commissie besloten om Finland voor het Hof van Justitie te dagen in verband met zijn transfervergunningssysteem voor voertuigen. Ingezetenen in Finland die een eerder in een andere lidstaat ingeschreven en gebruikt voertuig het land willen binnenbrengen, moeten aan de Finse grens een tijdelijke transfervergunning aanvragen, inclusief een tijdelijk kentekenbewijs.
Finland voert aan dat het huidige systeem nodig is voor de belastingcontrole, de verkeersveiligheid en de verkeerscontrole en om het voertuigenregister bij te werken. De Commissie meent echter dat het transfervergunningssysteem een onevenredige en onnodige belemmering voor het vrije verkeer van goederen is en daarom verboden is krachtens de artikelen 28 en 30 van het EG-Verdrag.
Denemarken - folies voor motorvoertuigramen
De Commissie heeft wegens niet-naleving van de artikelen 28 en 30 van het EG-Verdrag aan Denemarken een met redenen omkleed advies gestuurd, omdat de Deense wetgeving zonder rechtvaardiging het vrije verkeer in Denemarken verbiedt van folies voor motorvoertuigramen, die minder dan 40% licht doorlaten en die in andere lidstaten wettelijk zijn geproduceerd en/of op de markt gebracht. Dergelijke folies zijn bedoeld om hetzelfde effect als getinte ramen te bereiken.
De Commissie is van mening dat Denemarken geen wetenschappelijk bewijs voor een dergelijk verbod heeft geleverd. Volgens de Commissie is de Deense maatregel onevenredig en inconsistent, omdat voertuigen waarvoor een EG-typegoedkeuring is verleend met getinte ramen als onderdeel van hun oorspronkelijke uitrusting niet als een veiligheidsrisico worden beschouwd en vrijelijk in de gehele EU kunnen circuleren.
Nederland - uitzaaien van oesters en mosselen
De Nederlandse wetgeving bepaalt dat voor het uitzaaien in de Nederlandse kustwateren van oesters en mosselen van Nederlandse herkomst geen vergunning is vereist, terwijl die wel nodig is voor oesters en mosselen uit andere lidstaten, die tot in Nederland inheemse soorten behoren. Deze discriminerende regeling vormt een ongerechtvaardigd obstakel voor de invoer van oesters en mosselen. De Commissie heeft bijgevolg besloten aan Nederland een met redenen omkleed advies te sturen.
België - vuilniszakken
De Commissie stuurt ook een met redenen omkleed advies aan België in verband met het systeem dat door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is vastgesteld voor de erkenning van de natuurlijke of rechtspersonen die vuilniszakken produceren en/of distribueren. De toegang tot de erkenningsprocedure is moeilijk en schrikt de economische actoren af. Daarom vormt de wijze waarop de erkenningsprocedure wordt toegepast een belemmering voor het vrije verkeer van vuilniszakken.
Italië - cacaoproducten
De Commissie heeft besloten om Italië een met redenen omkleed advies te sturen wegens niet-naleving van zijn nationale wetgeving die voorziet in de wederzijdse erkenning van producten die ochratoxine A (OTA), een natuurlijk bestanddeel van cacao, bevatten. Na de invoering van die wetgeving, die in een andere lidstaat wettelijk geproduceerde of op de markt gebrachte producten uitsluit van de strenge beperkingen die voor de binnenlandse productie gelden, heeft de Commissie een vroegere inbreukprocedure gestaakt.
De Italiaanse gezondheidsautoriteiten hebben echter onlangs in strijd met de nieuwe wetgeving Nederlandse cacaoproducten in beslag genomen, die OTA bevatten die de nationale maximumwaarden overschreed. De Commissie is van mening dat deze maatregelen niet uit hoofde van de bescherming van de volksgezondheid gerechtvaardigd zijn, niet in het minst omdat geen enkele andere lidstaat grenswaarden voor OTA in cacaoproducten heeft vastgesteld. De Italiaanse autoriteiten hebben geen uitleg gegeven voor de voortdurende inbeslagnames, die volgens de Commissie niet in overeenstemming zijn met de artikelen 28 en 30 van het EG-Verdrag. Aangezien de inbeslagnames strijdig zijn met de binnenlandse voorschriften die ingevolge een akkoord met de Commissie zijn vastgesteld en de Commissie op grond van dat akkoord vroegere inbreukprocedures heeft gestaakt, meent de Commissie dat Italië ook zijn samenwerkingsverplichting uit hoofde van artikel 10 van het EG-Verdrag niet nakomt.
Recente informatie over tegen lidstaten ingestelde inbreukprocedures is te vinden op het volgende internetadres:
http://europa.eu.int/comm/secretariat_general/sgb/droit_com/index_en.htm