Snellere afhandeling formaliteiten voor schepen in EU-havens: Commissie beslist België en Italië voor het Europees Hof van Justitie te dagen

woensdag 13 oktober 2004

De Commissie heeft vandaag beslist rechtszaken te starten tegen België en Italië, omdat beide landen nog geen maatregelen meegedeeld hebben voor de omzetting van de EU-richtlijn betreffende meldingsformaliteiten voor schepen die aankomen in en/of vertrekken uit havens van EU-lidstaten. Ze heeft tevens een met redenen omkleed advies uitgebracht betreffende de non-conformiteit van de Belgische maatregelen die zijn vastgesteld om te beginnen met de omzetting van deze richtlijn. Vice-president Loyola de Palacio verklaarde "te betreuren dat deze richtlijn ter bevordering van schortsea-vervoer, die een ruime steun geniet van zowel de lidstaten als de industrie nog niet volledig uitgevoerd werd".

;

De richtlijn[1] omschrijft de belangrijkste meldingsformaliteiten die gelden voor het schip, de scheepsvoorraden, de bezittingen van de bemanning, de bemanningslijst en - voor vrachtschepen (die ten hoogste 12 passagiers mogen vervoeren) - de passagierslijst. De wetten, voorschriften en administratieve bepalingen om deze richtlijn om te zetten in nationale wetgeving moesten uiterlijk op 9 september 2003 door de lidstaten goedgekeurd zijn.

;

De richtlijn wil een oplossing bieden voor de algemeen erkende complexiteit van de administratieve procedures in het shortsea-vervoer en bepaalt dat het internationale IMO-FAL formulier[2] het standaardformulier moet worden dat gebruikt wordt voor schepen die aankomen in of vertrekken van EU-havens, waarbij de meer dan 50 verschillende formulieren die vroeger in Europa gebruikt werden, vervangen worden door 5 standaardformulieren en waarvan wereldwijd gebruik wordt aangemoedigd

;

Italië heeft aan de Commissie geen maatregelen meegedeeld om de richtlijn om te zetten, terwijl België aan de Commissie enkel maatregelen meegedeeld heeft voor een gedeeltelijke omzetting, waarbij de rechtszaak voor België enkel betrekking zal hebben op het gedeelte van de richtlijn dat nog niet is omgezet.

;

In dezelfde periode heeft België de richtlijn deels omgezet in nationale wetgeving. De Commissie is evenwel van oordeel dat de goedgekeurde formulieren niet conform de richtlijn zijn. De Belgische aanpak en introductie van formulieren die verschillen van standaardmodellen die in de richtlijn opgenomen zijn, leidt niet tot uniformiteit, maar veeleer tot diversiteit, wat strijdig is met de geest en de letter van de richtlijn.

;

Het met redenen omkleed advies is de tweede stap in de procedure wegens schending van het gemeenschapsrecht. De rechtszaak is de derde en volgende stap. België heeft twee maanden tijd om te antwoorden op het met redenen omkleed advies van de Commissie.

;

[1] Richtlijn 2002/6/EG, zie Publicatieblad L 67, 9.3.2002

;

[2] Formulier van de Internationala Maritieme Organisatie goedgekeurd door de IMO-verdrag ter bevordering van internationaal scheepsvervoer