|
Tegen lobbyende ex-ministers
‘Lobbyverbod zowel noodzakelijk als ontoereikend’
Met een lobbyverbod voor vertrekkende ministers ben je er niet. Er is meer nodig om oneigenlijke beleidsbeïnvloeding in ‘Den Haag’ te voorkomen: een goed functionerend professioneel en moreel kompas.
Een strakke regeling voor lobbyende ex-bewindslieden is ‘zowel noodzakelijk als ontoereikend’, menen Caelesta Braun en Bert Fraussen, hoogleraar en docent aan de Universiteit Leiden. Reagerend op het voorstel van minister Hanke Bruins Slot [Binnenlandse Zaken], schrijven ze: ‘Door de combinatie van diverse uitzonderingen en zwaarwegende maar niet bindende adviezen, blijft er voldoende ruimte om het kader op te vatten naar de letter van de wet, terwijl de geest van de wet vele malen belangrijker is voor de legitimiteit van de openbaar bestuur.’
Een ‘pijnpunt’ is dat het voorstel nauwelijks iets doet aan de informatievoorsprong van ex-bewindslieden [‘verstoring van het speelveld’], aldus Braun en Fraussen. Dat is iets waar het openbaar bestuur alert op zal moeten zijn.
|
Over de Eerste Kamer
|
|
|
Zal het ooit wennen? De oude, eerbiedwaardige Eerste Kamer in zo’n moderne, steriele omgeving? Vanwege de verbouwing van het Binnenhof heeft ook de Senaat moeten verhuizen naar een andere plek in Den Haag, ergens weggestopt achter het Lange Voorhout. Is het een opstapje naar een andere, minder prominente positie van de Eerste Kamer? Is er wel plek voor een Kamer die steeds meer de Tweede Kamer kopieert? Bert van den Braak - hoogleraar parlementaire geschiedenis in Maastricht - zet alles nog eens op een rijtje in een nieuwe vervolgstudie: De Eerste Kamer 1996-2021.
|
|
Botsende werelden
|
Column
|
Roel Bekker
hoogleraar Universiteit Leiden, voormalig secretaris-generaal
|
‘…Kamerleden willen medebestuurders zijn. Ze zijn soms bezig met ambtelijke details en niet met politieke hoofdlijnen. Ministers voelen zich het beste thuis in de ene wereld, daar komen ze ook vaak vandaan. Maar ze zijn gedwongen mee te gaan in de andere wereld. Om het hoofd boven water te houden, vragen ze van hun ambtenaren steun. [..] Ambtenaren doen hun best, maar raken soms de weg kwijt tussen Wereld 1 en Wereld 2....’
|
|
|
Europese Unie
|
Unie & lidstaten
|
Federica Violi & Bart-Jaap Verbeek
|
Waarom het Europees Parlement opeens van het Energy Charter af wil.
|
|
|
Italië
|
|
Harald Hendrix
|
Premier Giorgia Meloni bekeert zich tot realisme.
|
|
|
Polen
|
|
Malgorzata Bos-Karczewska
|
De strijd over de rechtsstaat blijft een politiek-juridisch pokerspel.
|
|
|
Servië & Kosovo
|
|
Ferenc Laczó
|
Hoe de Europese Unie vastloopt tussen soevereiniteit en interventie.
|
|
|
|
Kiesdrempel als oplossing?
|
Artikelen
|
Joop van den Berg, Bert van den Braak & Simon Otjes
|
Is een kiesdrempel een oplossing voor de politieke versplintering? Of is het onuitroeibaar? Zijn er alternatieven? Een drieluik.
Lees verder ›
|
|
|
Koranscholen en de Grondwet
|
|
Hansko Broeksteeg
|
Er zijn mogelijkheden om salafistische weekendscholen aan te pakken, maar de grens ligt ver weg. Een analyse.
Lees verder ›
|
|
|
‘Woorden als arsenicum’
|
|
Maurice Adams & Guido Vanheeswijck
|
‘Woorden kunnen stukjes arsenicum zijn.’ Over retorisch geweld en wapengekletter naar aanleiding van de bestorming van het Braziliaanse parlement. Een beschouwing.
Lees verder ›
|
|
|
Europees gedrag
|
|
Isabel van Groenigen
|
Komt er een nieuwe gedragscode voor Europarlementariërs? Wordt die strenger dan voor Nederlandse Kamerleden? Een overzicht.
Lees verder ›
|
|
|
|
Politieke partijen
|
Minister Hanke Bruins Slot [Binnenlandse zaken] bereidt een wet over politieke partijen voor. Is zo’n wet echt nodig? Moet worden opgetreden tegen partijen die over de schreef gaan? Waar ligt die grens?
|
|
Politieke partijen (1)
|
|
Gohar Karapetian, Sam Maasbommel & Gerrit Voerman
|
‘Weinig gedurfd. Echo van de non-interventionistische houding van de wetgever?’
|
|
|
Politieke partijen (2)
|
|
Huub Linthorst
|
‘Aparte verbodsregeling is niet nodig en niet effectief.’
|
|
|
Politieke partijen (3)
|
|
Bert Middel
|
‘Echte daadkracht moet van partijen zelf komen.’
|
|
|
Politieke partijen (4)
|
|
Bert van den Braak
|
‘Overtreding van regels over financiering is reden voor een partijverbod.’
|
|
|
‘Wat we vergeten zijn, is dat we allemaal kleine krabbelaars, struikelende stuntelaars zijn.‘
Gert Jan Segers, terugtredend fractievoorzitter van de ChristenUnie, in zijn afscheidsbrief [18 januari 2023].
|
|
En verder
|
Nieuws
|
| De wetgevingsmachine draait door. Een overzicht. |
| Grenzen van constitutioneel realisme. Een column. |
| Het (on-)volmaakte werk van Thorbecke. Een column. |
|
|
|
Afscheid als Kamerlid en periode in de Kamer Klaas Dijkhoff (VVD), 2010-2021 Agnes Kant (SP), 1998-2010 Femke Halsema (GL), 1998-2011 Emile Roemer (SP), 2006-2017 Diederik Samsom (PvdA), 2003-2016 Alexander Pechtold (D66), 2006-2019 Marianne Thieme (PvdD), 2006-2019 Sybrand Buma (CDA), 2002-2019
Later gekozen voor een andere partij (niet als afsplitser) Fred Teeven - LN en VVD Jan Nico Scholten - ARP/CDA en PvdA Martin Van Rooijen - CDA en 50PLUS Jan Nagel - PvdA en 50PLUS Erik Jurgens - PPR en PvdA G.J. van Otterloo - PvdA en 50PLUS Paul Janssen - KVP/PPR - PvdA Henk Gortzak - CPN en PSP
|