Veiliger en aerodynamischer vrachtwagencabines: Raad bevestigt datum van invoering
Vanaf 1 september 2020 mogen vrachtwagens met rondere cabines de Europese wegen op. De Raad i ging vandaag akkoord met de vervroegde invoering van veiligere en milieuvriendelijkere vrachtwagencabines.
Het besluit dat door de ministers is aangenomen bevat gewijzigde regels voor de maximumomvang van vrachtwagens. De datum waarop vrachtwagens langer mogen worden - zodat ze een rondere voorkant kunnen krijgen zonder dat dit ten koste gaat van de omvang van laadruimte - wordt vervroegd. Op 12 februari 2019 werd een voorlopig akkoord bereikt tussen het Roemeense voorzitterschap en het Europees Parlement i.
De nieuwe generatie cabines wordt veiliger, zuiniger en comfortabeler voor bestuurders. Dat is een goede zaak voor alle weggebruikers - en voor het milieu.
Răzvan Cuc, Minister van Vervoer van Roemenië
Dankzij de langere neus op de cabine worden de dode hoeken van de bestuurder verkleind, zodat kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers en fietsers zichtbaarder worden. Ook wordt schade of letsel bij andere weggebruikers beperkt in geval van een aanrijding. Volgens ramingen van de Commissie kan dit tot 500 levens per jaar redden, voornamelijk bij voetgangers en fietsers in stedelijke gebieden.
Door de lagere luchtweerstand kan het brandstofverbruik met 10 % worden verlaagd. Door de lagere uitstoot wordt klimaatverandering tegengegaan.
Voordat aerodynamische cabines op de markt kunnen worden gebracht, moeten zij aan de nodige voorschriften voor typegoedkeuring voldoen. Die voorschriften zullen op 1 november 2019 voorhanden zijn.
De toegestane extra lengte mag alleen dienen om de aerodynamica van de cabine te verbeteren - niet om het laadvermogen van het voertuig te vergroten.
De stemming in de Raad van vandaag sluit de wetgevingsprocedure af. Het Europees Parlement stemde op 26 maart 2019. Het besluit zal door beide instellingen worden ondertekend en in het Publicatieblad van de EU worden bekendgemaakt.